En vrå av trädgården


Tillbringar dagarna i kolonin. Trädgården är starkt terasserad och vätter mot söder rakt ovanför Årstaviken. Varje vrå av trädgården är föremål för någon form av odling. Förutom platser där urberget tittar fram. Fast där växer det också i skrevorna. Taklök till exempel.  

Många blommor odlar sig själva. Dvs de självsår sig.Snäll som jag är låter jag dem vara. För det mesta. Det kan ge ett vildvuxet och brokigt intryck i rabatterna. Det gäller åkerklätten, malvan, nattljus, prästkrage och fingerborgsblomma. .

Fast det är klart. Litet hårdhänt måste man vara när det gäller vissa av ovan nämnda blommor. Ganska hårdhänt. Desto snällare när kungsljusen dyker upp och vill ta plats. Eller de höga blåklockorna som ibland är vita.

Mest hårdhänt är jag mot syrenerna, nyponrosorna och hagtornen. Jag har ingen misskund. De underbara syrenerna växer som monster om man inte håller efter. De andra blomor också förledande vackert men är fulla av endera taggar eller tornen.

Att ha en kolonistuga två busshållplatser hemifrån är en lycka, en förmån och ett ansvar. Och en kamp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0