Ding dong ålderism





                                                                       
Jag ville kunna föra över bilder från mobilen till datorn och hade letat runt i 4-5 affärer inne i stan
efter den speciella sladd som jag trodde erfordrades. Förgäves. Återigen hemma kontaktade jag mobiltillverkaren och upplystes om att just min mobilmodell inte skulle förses med sladd. Jag skulle köpa en usb-dongle.  Sagt och gjort. Jag uppsökte filialen  till en stor teknikkjedja.

Ska be att få en usb-dongle, sa jag till den unge manligen expediten.

Vad ska du ha den till, frågade han.

För att föra över bilder till datorn från mobilen, sa jag.

Då ska du ha en sladd, sa han.

Nej just den här mobilen ska inte förses med sladd, sa jag. Inte den här modellen.

Så fortsatte det ett tag. Sladd, sa han. Usb-dongle, sa jag.

Har du bluetooth, frågade han. Visst, sa jag.

Fast jag hade faktiskt inte en aning. Men det behövde ju inte han veta. 

Det tog litet skruv. Hans självsäkra attityd vacklade. Men han bad ändå att få se mobilen och började leta efter lämpligt uttag för den sladd han så gärna ville sälja till mig. Han tyckte väl han hade rätt till att ha rätt.

Det fanns förstås inte något uttag. Den unge expediten fick ge sig. Jag fick köpa usb-donglen och gick hem med den i triumf. Och nu finns det bilder på bloggen. 

Lärde mig i går ett nytt ord. Ålderism. Det är ett samlingsnamn på fördomar mot äldre, steroetypa bilder av äldre och  på distriminering av äldre. Ålderismen uppstår inte av sig själv utan ska ses mot bakgrund av de gällande värderingarna i vårt samhälle och deras ursprung. Menar forskarna.

Känns skönt att någon sätter ord på hur det kan vara att bli behandlad som mindre vetande. Bara för att åren gått och mn börjat få litet rynkor. Rent vetenskapligt.

Kommentarer
Postat av: kaffepulver

Bra att du stod på dig! Teknik-besserwissrar kan man iofs stöta på i vilken ålder som helst,åtminstone om man är kvinna och kanske också man? Men man kan lätt föreställa sig att expediten inte stod helt neutral och avskalad sina eventuella fördomar då en "äldre dam" dök in i butiken.

2010-03-11 @ 18:01:30
URL: http://kaffepulver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0