Kungliga titlar





Efter den brutna förlovningen mellan Madeleine och Jonas  har jag funderat över kungens något lättsinniga utdelning av kungliga titlar. Hans valspråk är ju "Med Sveriga i tiden". Vad hade hänt om brytningen skett efter bröllopet i form av skilsmässa? Skulle Jonas blivit avhertigfierad av kungen då eller fått fortsätta vara hertig? Vad säger statsvetarna?

När kungens syster Christina  gifte sig med Magnussson skulle hon kallas prinsessan Christina, fru Magnusson. Herr Magnusson fick ingen  kunglig titel. Det var på den gamle kungens tid och han verkade vara litet mer med sin tid. Trots allt.

När  Viktoria gifter sig med ofrälse Daniel blir han prins. Har kungen bestämt. Jag tycker det varit mer i tiden om  han fick fortsätta tituleras herr. Eller direktör ifall han föredrog det.  Och hon hon kronprinsessan Viktoria, fru Westling.

Hur som helst. Jag trodde adlandet och utdelning av kungliga titlar tillhörde forna tider. Precis som monarkin borde vara.

Gå med i republikanska föreningen!

Jag hade för avsikt att illustrera inlägget med den kungliga kronan på sniskan. Men när man googlar på riksregalierna  kommer det ett meddelande att man inte får kopiera. Det är inte heller möjligt. Samma sak med den stiliserade kungasymbolen. Går inte.

Så det fick bli en krona från en inte utdöd men i alla fall avsatt kejserlig dynasti i Europa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0