ÖB bestämmer

Det har gått en tid utan bloggande. Inte på grund av idébrist utan för att det har blivit något fel som gör att jag inte kan illustrera mina ord bild bilder. Det tystade mig tillfälligt.

Men nu går det inte längre.

Igår kväll i TV 4-nyheterna och i Rapport hörde jag att överbefälhavaren beslutat att svenska soldater i Afghanistan ska få skjuta först och fråga sen. Så gör ju amerikanarna så varför inte svenskarna? Han har också bestämt att svenskarna i Afghanistan själva ska få bestämma över vilka krigsoperationer man ska företa.

Beslutet ligger inom ramen för ett övergripande beslut riksdagen tidigare fattat. Så tolkar i vart fall ÖB saken, enligt media. Fast jag är inte säker på att alla i riksdagen riktigt fattade att dom beslutade om en krigsförklaring när dom tryckte på knapparna för svenska fredsbevarande insatser i Afghanistan.

Nyheten om att Sverige nu är i krig på riktigt har inte orsakat någon medial uppståndelse. Det är ju medelhavsvärme, semester och Almedalen. I Svenska Dagbladet renderade nyheten en liten TT-notis på 11 rader. Aftonbladet som jag läst i kväll hade fullt upp med Littorin.

Den enda politikern som kommenterat ÖB beslut var Lars Ohly. Tyvärr missade jag det. Han var arg har jag hört. Men det är skrämmande att inga andra kommenterat.

Och jag undrar om inte ÖB överträtt sina befogenheter. Fast han kanske har konsulterat högsta försvarhönset, nämligen statschefen. Kungen alltså. Och han skickade ju sin dotter Viktoria och blivande måg, numera prins Daniel till Afghanistan i våras. Försöksballonger?
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0