Datorer


För en vecka sedan totalhavererade den gamla datorn. Den gick på sitt sjätte år och var väldigt trög och motvillig mot slutet. Förstod att jag måste skaffa en ny. Men drog på det. Man vet ju hur det är med elektroniska prylar. Totalt obegripliga bruksanvisningar. Support per telefon. Ibland suverän. Oftast kass.

Hela fältet är förresten  en stor utmaning för bra pedagoger.

En ny dator införskaffades samma dag. Inte för dyr och inte den billigaste. Lagom. När den packats upp och var klar för den stora premiären hittade jag inte knappen. Den som det skulle stått on på om det inte hade varit en dator. Datorer är aldrig så enkla. Det ska vara märkvärdigt.

Den medföljande snabbstartsguiden gav ingen ledning. Två samtal med två olika personer på supporten  gav heller ingenting. Det började lida mot sen eftermiddag. Jag ville komma igång.  Ringde affären och sökte säljaren. Han visste. Knappen var placerade på gångjärnets ena kortsida. Totalt osynligt. Och omöjlig att känna av om man försökte låta  fingertopparna sköta sökandet.

Datorer ska vara så eleganta att man inte hittar igångsättningsknappen. Det verkar vara mer regel än undantag.

För att göra en lång historia kort har det tagit en hel vecka att komma igång. Men jag  är ännu inte i mål.  Vi har börjat närma oss varanda, den nya datorn och jag. Men inte är det lätt. Den innehåller så mycket extra krångel som jag inte vill ha. Men ändå måste dras med. Överallt poppar det upp ikoner som jag inte vill ha. Allt har blivit så mycket krångligare. Mer grejer, svårare att hantera.

Numera finns det en mobil för människor som bara vill ha en telefon.Den har stora lätttryckta knappar. Man kan Det finns telefonsvarare förstås och telefonbok. Tror man kan skicka sms också Men man kan inte spela spel. Ta bilder. Surfa.

Jag vill ha en motsvarande dator. Jag vill ha en ordbehandlare med ett bra redigeringsprogram.  Så  vill jag kunna surfa och ha möjligheter att sätta in egna program. Inget extra tjafs som jag inte bett om.

Och jag vill ha tydlig bruksanvisning. .
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0