Att passa en måsunge



Måsar på stan är ett otyg. Dom skriker och väsnas i gryningen och bryr sig inte ett dugg om att man vill sova. Många gånger har jag längtat efter att göra processen kort. Precis som stadsjägarna håller beståndet av skator, kraxande kråkor, utsläppta kaniner och duvor i schack. Kan dom inte dra till havs, tänker man. Sluta besvära oss stadsbor.

Det var då det. Nu är det drygt två veckor sedan en granne uppmärksammade mig på en liten måsunge på vår gård. Den pep och sprang undan när vi närmade oss. Helt vilsekommen. Vi diskuterade och trodde den ramlat ner från taket.

Men om vi oroade oss visade det sig vara helt i onödan. Mamma och pappa mås hade haft  kontroll hela tiden. Vaktade ungen från skolgårdens lyktstolpar på intill gården  eller från taken runtomkring. Gjorde skenanfall mot katten Ester när hon satt på balkongbordet. Väsnades och flög upprört omkring när grannar hade ärenden till cykelstället.  Framförallt matade de sin unge och såg till att växte. 

Måsungen blev husets samtalsämne. Skulle den klara sig undan duvhöken? Söders många råttor? Efter några få dagar började den göra långa promenader ut på skolgården och bort mot Sankt Paulsgatan.. Skulle den klara trafiken? Ungen traskade runt i omgivningen precis som måsungarna gör ute på skären; Ibland syntes eller hördes inte på en dag.  Vi höll tummarna. Promenaderna verkade allt mer riskabla. Vi höll uppsikt.  Måsföräldrarna höll uppsikt. Men ungen återkom alltid till gården.  Gården var kanske inte en skärgårdsö men för ungen var den hemma.

Nu är ungen ingen dunboll längre. Den knallar runt på gården och dess omgivningar och ser allt mer måsaktig ut. Övar sig på att flyga. Sträcker ut vingarna och flaxar några meter. På skolans tak sitter mamma och pappa mås och skriker uppmuntrande. Ungens pip låter också alltmer måsaktigt. Alltså gällt.

Rätt vad det är kommer måsungen flyga iväg. Nu vet jag hur måsar tar hand om sin avkomma.


Kommentarer
Postat av: Bernt Lindgren

Det var en fin berättelse om måsungen! Och ett gnistrande inlägg mot ålderismen i förra bloggposten. Även när ens "yttre bär drag av åldrande" vill man som en måsunge ha luft under vingarna.

2011-07-02 @ 10:16:48
Postat av: Tommy

Hej, jag hamnade här då jag har exakt samma problem. Efter någon månad utan ordentlig nattsömn har jag samma tankar. Hur ska jag få dessa marodörer till fågelfän att försvinna för gott ur mitt och mina grannar liv. Tack för en fin fina berättelse. Nu kan jag glatt se fram emot en höst och vinter utan skrik i tid och otid under nattens småtimmar. Under tiden ska jag försöka bli en bättre måsvän till nästa säsong.

2011-09-01 @ 09:29:47
URL: http://www.tommyswing.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0